lördag 26 november 2011

Müsli

Idag har jag fixat klart med en födelsedagspresent. Jag ska nämligen ut till landet och fira min kusin som fyller år. Jag har rostat en müsli och gjort en kakmix.

Honungsrostad äpple&kanelmüsli
5 dl havgregryn
2 dl dinkelflingor
1 dl hackad mandel
1 dl  solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl russin
1 dl vatten
½dl olja
honung
2 äpplen
kanel

Blanda havregryn, dinkelflingor, mandel, pumpakärnor och solrosfrön på en plåt. Häll vatten och olja över blandningen och ringla sedan över honung. Rosta i ugnen på 200 grader i ungefär 30 min. Rör om några gånger under tiden och håll nogrann uppsikt då den lätt blir bränd! Müslin är klar när den är torr och knaprig.
Jag torkade sedan äppelbitar i ugn. Tärna 2 svenska äpplen i små bitar och lägg på en plåt. Krydda rikligt med kanel och låt stå i 50 grader i ungeför 4 timmar. Tillsätt sedan äpplbitarna och russin och din egengjorda müsli är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar