söndag 16 oktober 2011

Söndagsburgare

Dagen har jag spenderat på landet. Himlen är klar, solen lyser och det känns konstigt att det faktiskt är oktober. När jag är på landet och har ett stort kök så tycker jag att det är extra kul att passa på och laga nåt ordentligt. Idag gjorde jag hamburgare med tillbehör.

Jag har aldrig gjort egna hamburgerbröd förut men det blev bra och som vanligt mycket godare än köpt bröd. Receptet jag använde valde jag att dela i två så detta ger 15 bröd. Dessa ingredienser behövs:
  • 2,5 dl mjölk
  • 25 gram jäst
  • 60 gram rapsolja
  • 1 msk socker
  • 1 dl skalade sesamfrön
  • 1,5 dl grahamsmjöl
  • 6-7 dl vetemjöl, gärna special
  • 1 tsk salt

Sätt på ugnen på 225 grader.
Lös upp jästen i ljummen mjölk. Tillsätt sockret, grahamsmjölet och hälften av vetemjölet och arbeta ihop en slät deg. Tillsätt rapsoljan och resten av mjölet tills du får en slät deg som släpper från bunken. Knåda cirka 10 minuter med degblandare eller för hand. Jag använde en gammal hushållsassistent och det fungerade bra. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare några minuter.
Dela degen i 15 delar och platta ut varje del så mycket som möjligt. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk 30-40 minuter. Pensla bröden med mjölk eller vatten och strössla med sesamfrön efter smak. Grädda bröden på 225 grader i 5-10 minuter. Det är viktigt att hålla koll på bröden då de lätt blir torra!

Jag åt min hamburgare med tomat, ost, gurka, paprika, dressing, sallad, lök & lite ketchup.

Hamburgarna provade jag att göra i ugn istället för stekpanna. Det fungerade väldigt bra och det är enkelt att använda ugnen istället för att stå och steka om man ska göra många. Jag blandade 500g nötfärs med 2 äggulor, salt, peppar, fransk senap och en knivsudd kryddpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar