tisdag 18 oktober 2011

Morotskaka

Min syster önskade en morotskaka lagom tills skoldagen var slut. Eftersom jag har köpt en himla fin form på loppis som jag ville inviga så satte jag igång. Inspirerades av ett recept ur Leila bakar men blandade ner hackad mandel och russin också. Eftersom min form är mindre halverade jag receptet nedan och det blev precis lagom. Frostingen måttade jag själv med färskost, florsocker och en gnutta citronsaft.




Ingredienser:
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1 nypa salt
1 1/2 dl olja, jag använde rapsolja
4 1/2 dl rårivna morötter
1 dl russin & 1 dl hackad mandel tillsatte jag på slutet, använd det du har hemma efter smak
  • Sätt ugnen på 150 grader
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt
  • Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten
  • Tillsätt oljan och de rårivna morötterna
  • Fyll smeten i en smord och bröad form ca 24 cm i diameter.
  • Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
  • Låt kakan svalna och glasera sedan
  • Ät gärna direkt för den tar slut himla snabbt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar