onsdag 28 december 2011

Lemoncurd

I julklapp till min moster och faster så kokade jag egen lemoncurd. Hemmagjort uppskattas oftast och jag tycker det är roligare att ge bort en present som används.
I min lemoncurd använde jag:
2 citroner
2 äggulor
1 ägg
2 dl socker
100 g smör

Pressa ur saften ur citronerna. Jag använde även fruktköttet som blev över vid pressningen. Vispa sedan äggulorna, ägget och socker i en skål. Ställ sedan skålen i ett vattenbad och tillsätt citronsaften och ev fruktkött. Rör hela tiden med en visp tills krämen börjar tjockna. För mig tog det 15-20 minuter. Smaka av lemoncurden beroende på hur söt du vill ha den. Tillsätt sedan smöret i mindre bitar och forsätt röra. Låt lemoncurden svalna och häll sedan upp i rena, täta burkar. Förvara sedan i kylen. Speciellt gott till nybakta scones.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar