tisdag 27 december 2011

Scones med lemoncurd

Igår dukade vi upp till brunch för långväga gäster. Jag bestämde mig för att baka scones och serverade även lemoncurd till. Receptet på scones hittade jag i Leilas a piece of cake som jag fick i julklapp.

7½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
½ dl råsocker
125g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
Ägg och råsocker eller annan valfri dekoration

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda vetemjöl, bakpulver och råsocker. Tärna sedan smöret och blanda ner det noggrant i smeten. Jag tinade smöret lite för enkelhetens skull. Vispa ägg och mjöl i en annan bunke. Blanda sedan ner detta i bunken med torra ingredienser. Sedan gjorde jag 7 stycken runda scones cirka 2 cm tjocka och la dessa på en plåt. Pensla med ett uppvispat ägg och strö över råsocker eller till exempel mandelspån. Grädda i cirka 10 min eller tills de fått en gyllene färg. Receptet var väldans bra och kommer användas i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar