måndag 6 februari 2012

Äppelknyten

Igår provade jag en ny efterrätt. Då jag hade ett ark smördeg kvar så bestämde jag mig för att prova att göra en efterrätt och resultatet blev över förväntan.

Äpple & kanelknyten 2 portioner
1 svenskt äpple
1 ark smördeg
kanel
smör
socker
grädde/vaniljsås

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka äpplet i små bitar och lägg i en bunke. Blanda ner socker och kanel efter smak. Tillsätt sedan rumsvarmt smör och blanda ihop till en "smet". Dela smördegen i två lika stora rektanglar och fyll de med smeten. Använd en gaffel för att trycka ihop kanterna. Grädda i cirka 15 minuter, håll koll tills de fått fin färg. Jag serverade med lättvispad grädde och lite kanel.


Ett bra exempel på at övning faktiskt ger färdighet. Såhär såg verkligen inte mina första piroger ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar